راهنمایی گردشگری ترکیه 2023

3 آوریل 2023
0 دیدگاه
گردشگری لایف ترکیش

راهنمایی گردشگری ترکیه 2023

ترکیبی مسحورکننده از عجیب و غریب و آشنا، ترکیه بسیار بیشتر از تصویر کلیشه ای آن از “پلی بین شرق و غرب” است. از آغاز تاریخ ثبت شده، از هر جهت مورد تهاجم قرار گرفته و مستقر شده است، تأثیرات خاورمیانه و مدیترانه، بالکان و آسیای مرکزی را ترکیب می کند. مساجد با کلیساها همزیستی می کنند، تئاترها و معابد رومی در نزدیکی شهرهای باستانی هیتی فرو می ریزند و مراسم دراویش و جشنواره های کولی ها به اندازه کنسرت های موسیقی کلاسیک یا مسابقات فوتبال بخشی از چشم انداز اجتماعی هستند.

برای راهنمایی خرید ملک در استانبول کلیک کنید.

كشف كردن

رفتار دوستانه مردم ترکیه باعث لذت بردن از بازدید می شود. در واقع شما با رد کردن درخواست ها خطر ایجاد توهین می‌کنید و می‌بینید که از طریق ساده‌ترین معاملات دوست می‌شوید. البته در تفرجگاه‌های بزرگ و نقاط توریستی، این صرفاً می‌تواند بهانه‌ای باشد تا چیزی به شما بفروشد، اما در جاهای دیگر، علیرغم سابقه‌ای که افراد خارجی اغلب در آن دردسر ایجاد کرده‌اند، گرمی و سخاوت واقعی است.

از نظر سیاسی، ترکیه مدرن یک آزمایش بزرگ بود که عمدتاً خلقت یک مرد – کمال آتاتورک بود. او با انرژی مافوق بشری، دولت ترکیه را از خرابه های امپراتوری عثمانی نجات داد و آن را به عنوان یک ملت مدرن و سکولار تعریف کرد. پس از شکستن رکورد سومین پیروزی متوالی در انتخابات سال 2011 توسط حزب عدالت و توسعه (حزب عدالت و توسعه)، که عمدتاً توسط مسلمانان محافظه کار حمایت می شود، برخی از ترک های سکولار از یک حکومت دینی اسلامی به سبک ایرانی هراس دارند. با این حال، در کشوری که بیش از شصت سال دموکراسی چند حزبی بوده و سکولاریسم، دموکراسی پارلمانی و سرمایه داری جهانی را با موفقیت آمیخته است، بعید به نظر می رسد.

علیرغم تلاش های رسمی برای اعمال هویت یکسان ترکی، جمعیت به طور قابل ملاحظه ای ناهمگون است. هنگامی که امپراتوری عثمانی منفجر شد، پناهندگان از جمله اسلاوهای مسلمان، یونانی ها، آلبانیایی ها، تاتارهای کریمه، داغستانی ها، آبخازی ها و چرکس ها به آناتولی سرازیر شدند. در آنجا آنها به جمعیتی که قبلاً مختلط بود پیوستند که شامل اقلیت قابل توجهی از کردها بود. به لطف ورود اخیر از سرزمین های شوروی سابق یا بلوک شرق، این تنوع پابرجاست. شگفتی دیگر ممکن است جوانی محض ترکیه باشد: بیش از نیمی از جمعیت این کشور زیر سی سال هستند، با لژیونی از جوانان که در استراحتگاه‌های ساحلی کار می‌کنند و انبوهی از بچه‌های مدرسه در خیابان‌های شهر موج می‌زنند.

بخش عظیمی از جذابیت ترکیه در سایت‌های باستان‌شناسی آن نهفته است، میراثی از جانشینی گیج‌کننده دولت‌ها – هیتی، اورارتویی، فریگی، یونانی، هلنیستی، رومی، بیزانسی، ارمنو-گرجی – که قبل از قرن دوازدهم در اینجا نفوذ داشتند. از شهرهای بزرگ کلاسیک گرفته تا قلعه‌های بالای تپه و کلیساهای دورافتاده، برخی هنوز هم امروزه یافته‌های جدید هیجان‌انگیزی را تولید می‌کنند. علاوه بر این، ترکیه دارای تعداد زیادی بنای زیبای اسلامی و همچنین بازارهای شهری جذاب است که هنوز در میان فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مراکز خرید آویزان هستند. متأسفانه، معماری زشت و زشت مدرن، بیشتر استراحتگاه‌های ساحلی را خراب می‌کند، جایی که اغلب به سختی می‌توان ساحلی را پیدا کرد که با هیاهوی سفرهای گردشگری مطابقت داشته باشد. داخل ترکیه، با گستره‌های آسیایی از کوه، استپ، دریاچه، و حتی جنگل ابر، ممکن است خاطره‌ای زنده‌تر از خود به جای بگذارد، به‌ویژه زمانی که با کروانسرای، مسجد یا قلعه در حال فروپاشی لهجه شود.

کجا در ترکیه برویم

غرب ترکیه از نظر اقتصادی توسعه یافته ترین و پربازدیدترین بخش این کشور است. حتی خراشیدن سطح پایتخت قدیمی امپراتوری، استانبول، که در تنگه‌هایی که دریاهای سیاه و مرمره را به هم متصل می‌کند و همچنان مرکز فرهنگی و تجاری ترکیه است، هفته‌ها طول می‌کشد. دو کرسی قبلی امپراتوری عثمانی، بورسا و ادرنه، که در دو طرف مقابل دریای مرمره قرار دارند، دارای جاذبه‌های تاریخی و فضای سلطنتی هستند. فراتر از داردانل و میدان های جنگ جهانی اول آن، دو جزیره ترکیه در دریای اژه، گوکچه آدا و بوزکادا قرار دارند که به دلیل سواحل عالی، هویت قومی یونانی ماندگار و آرامش (به جز در اواسط تابستان) محبوب هستند.

بیشتر در جنوب، مناظر پوشیده از زیتون در اطراف برگاما و آیوالیک تجسم شخصیت کلاسیک دریای اژه شمالی است. ساردیس باستان، و زمین آموزش شاهزاده‌های عثمانی قدیمی مانیسا، نیز جفت خوبی ایجاد می‌کنند، اگرچه ازمیر صرفاً به عنوان یک مقدمه کاربردی برای مرکز و جنوب دریای اژه عمل می‌کند. افسوس مشهور تمایل دارد بر مکان‌های باستانی پرین و دیدیما، یا ویرانه‌های جذاب آفرودیزیاس و لابراندا سایه افکند و از شهرهای تپه‌ای هیجان‌انگیز مانند Şirince یا Birgi غافل نشوید. همچنین در داخل کشور، بافا گولو آرام و پر از جزایر، شهر ویترینی معماری موغلا، و طبیعت عجیب زمین‌شناسی جذاب پاموکاله، جایی که سازندهای تراورتن در کنار هیراپولیس رومی قرار دارند، وجود دارد. در حالی که خود ساحل به شدت توسعه یافته است، استراحتگاه‌های ستاره‌ای آن – Datça ساکت‌ترین و بدروم با شخصیت‌ترین آنها است – پایگاه‌هایی راحت ایجاد می‌کنند.

فراتر از بندر طبیعی عظیم مارماریس، دریای اژه به تدریج به مدیترانه تبدیل می شود. سفرهای دریایی ساحلی در مارماریس گستاخ یا فتحیه، شهر اصلی ساحل فیروزه، سرگرمی‌های پرطرفداری است، در حالی که سواحل زیبا در دالیان و پاتارا، نزدیک مقبره‌های وهم‌آور باستانی لیکیایی، کشیده شده‌اند. بیشتر در شرق، کش و کالکان استراحتگاه‌های شلوغی هستند که برای استراحت در میان اکتشافات مناطق داخلی کوهستانی مناسب هستند. فراتر از ساحل نسبتا دست نخورده Çiralı، در Olympos باستانی، آنتالیا با رشد سریع در ابتدای ساحل مدیترانه واقع شده است.

شن‌ها و مکان‌های باستان‌شناختی وسیع – به ویژه ترمسوس، پرگه، ساید و آسپندوس – به این مکان افزوده شده است، اگرچه بخش‌های غربی آن در فصل باتلاق می‌شوند. با این حال، فراتر از قلعه آلانیا، تعداد گردشگران کاهش می یابد. نقاط دیدنی بین سیلیفکه و آدانا شامل رومن اوزونکابورچ و قلعه رمانتیک دریایی در کیزکالسی است. بیشتر شرق، آنتاکیه تحت تأثیر اعراب، قلب هاتای است که از نظر فرهنگی بخشی از سوریه است.

در داخل آناتولی مرکزی جنوبی، کلیساهای سنگی، شهرهای زیرزمینی و مناظر قله‌ای کاپادوکیه در انتظار شما هستند. آب و هوای خشک و شاداب، شراب عالی، گنجینه‌های هنری و معماری، به‌علاوه اسب‌سواری یا بالون‌سواری می‌تواند ده روز شما را به خود مشغول کند، از جمله توقفی در کایسری در مسیر شمال. همچنین می‌توانید در شهرهای تاریخی کنار دریاچه «اغیردیر» یا «بی‌شهیر» یا در قونیه که به‌خاطر معماری سلجوقی و معاشرت با دراویش مولوی شهرت دارد، توقف کنید.

 

برای راهنمایی خرید ملک در استانبول کلیک کنید.

 

آنکارا، پایتخت ترکیه، شهری برنامه ریزی شده است که حس غربی آن نشان دهنده اولویت های جمهوری ترکیه است. این موزه همچنین دارای موزه برجسته تمدن های آناتولی است. نقاط برجسته اطراف آناتولی مرکزی شمالی شامل معبد عجیب و غریب Aezani در نزدیکی Kütahya است. شهر-موزه عثمانی Safranbolu; بناهای تاریخی اولیه ترکیه با تزئینات عالی در دیوریگی. و مکان های قابل توجه هیتی ها در Hattuşaş و Alacahöyük. همانطور که به شمال سفر می کنید، در شهرهای دره Yeşilırmak در سیواس، توکات و آماسیا مکث کنید. خط ساحلی سرسبز دریای سیاه فراتر از آن چیزی بیش از زنجیره ای از قلعه های بیزانسی-جنوایی را در خود جای داده است. قدیمی ترین و جالب ترین شهرها سینوپ، شمالی ترین نقطه آناتولی و آماسرا هستند. ترابزون افسانه‌ای، در شرق سینوپ و زمانی مقر یک امپراتوری فرعی بیزانس بود، اکنون برای صومعه‌های آیا صوفیه و سوملا مناسب است.

مسیر آنکارا-سیواس به شما امکان می دهد تا در امتداد رودخانه فرات به سمت “نیمه عقب” ترکیه بروید. اولین توقف در شمال شرقی آناتولی احتمالا ارزروم، مرتفع‌ترین و تاریک‌ترین شهر ترکیه، پایگاهی برای بازدید از دره‌های معتدل و پر از کلیسا در جنوب گرجستان قرون وسطی یا پیاده‌گردی در کوه‌های کاچکار است. کارس عمدتا به خاطر آنی، پایتخت ویران شده قرون وسطی ارمنستان، مورد بازدید قرار می گیرد.

حوضه فرات و دجله طعم واقعی خاورمیانه ای دارد. غازیانتپ پررونق، موزاییک‌های رومی با کلاس جهانی، محله قدیمی جوی و تندترین غذاهای ترکیه را ارائه می‌دهد. شرق‌تر، اورفای کتاب مقدس با بازار رنگارنگ و استخر مقدسش متمایز است، در حالی که ماردین جهان‌شهری مشرف به دشت وسیع بین‌النهرین است.

با این حال، جاذبه اصلی، سفر طلوع یا غروب خورشید به مجسمه‌های عظیم باستانی نمروت داگی است. بین ماردین و نمرود داگی، دیاربکر پر از قومیت کرد در داخل دیوارهای بازالتی قرون وسطایی لانه کرده است. زمین به سمت مرز ایران به طور فزاینده ای کوهستانی می شود، منطقه ای که توسط گستره آبی و قلیایی غیرزمینی دریاچه وان تسلط دارد. بناهای اورارتویی، سلجوقی و ارمنی در چشم انداز آب فراوان است، به ویژه کلیسای نفیس و بازسازی شده ارمنی در جزیره آکدامار.

شهر ساحلی وان به دلیل صخره‌های شتری‌شکل عظیمش که با مقبره‌های باستانی سوراخ شده است، قابل توجه است. فراتر از وان، قلعه افسانه‌ای کردی هوشاپ به چشم می‌خورد، در حالی که درست خارج از دوغوبیازیت، حماقت منزوی دیگری، ایشاک پاشا سرایی، در سایه کوه آرارات در انتهای ترکیه قرار دارد.

شتر

بیشتر شترها در ترکیه صرفاً جاذبه های توریستی هستند که برای سواری تفریحی یا به عنوان عکس در مکان هایی مانند پاموکاله و ساید مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال همیشه اینطور نبود. زمانی کاروان‌های شتر از آناتولی عبور می‌کردند و سنگ‌های قیمتی، ادویه جات و ظروف بافته شده را حمل می‌کردند. قبل از جنگ‌های بالکان در سال‌های 1912-1913، آن‌ها به سمت شمال غربی تا بوسنی امتداد یافتند، که فراتر از آن به دلیل آب و هوای مرطوب اروپای مرکزی، جانوران بیمار شدند.

در فرهنگ عامه مسلمانان، رفتار متکبرانه حیوانات به شناخت آنها از صدمین لقب عرفانی خداوند نسبت داده می شود – انسان ها فقط نود و نه متعارف را می شناسند.

ورزش کشتی شتر یک تماشای اصلی ترکی است. منظره عجیب و غریب شترهای نر در شیار، به هم چسبیده و تکیه به یکدیگر (دهان آنها برای جلوگیری از گاز گرفتن) جمعیت زیادی را در سراسر منطقه غربی دریای اژه به خود جلب می کند. حتی لیگ کشتی شتر نیز وجود دارد.

 

برای راهنمایی خرید ملک در استانبول کلیک کنید.

 

واقعیت

• ترکیه 814578 کیلومتر مربع وسعت دارد (97 درصد در آسیا، 3 درصد در اروپا). چهار دریا در خط ساحلی 8333 کیلومتری آن قرار دارند: مدیترانه، دریای اژه، مرمره و دریای سیاه. قله های متعددی بیش از 3000 متر ارتفاع دارند که بلندترین آنها آرارات (آغری داغی؛ 5165 متر) است. سه رودخانه طولانی ترکیه – Kızılırmak، Yeşilırmak و Sakarya – به دریای سیاه می ریزند، در حالی که بزرگترین دریاچه آن دریاچه وان (3713 کیلومتر مربع) است.

• جمعیت بیش از 70 میلیون نفر 98 درصد مسلمان (سنی یا علوی) هستند و اقلیت های ارمنی حواری یا کاتولیک، ارتدکس یونانی، ارتدکس سوری و مذاهب یهودی رو به کاهش است. علاوه بر ترکی استاندارد، دو گویش کردی به طور گسترده صحبت می شود. زبان های دیگر عبارتند از عربی، لاز، چرکسی، آلبانیایی، مقدونی، بلغاری، رومی و یونانی. بیش از نیمی از ساکنان در شهرها زندگی می کنند. چهار بزرگترین استانبول، آنکارا (پایتخت)، ازمیر و آدانا هستند.

• اقتصاد ترکیه که در سال 2011 رتبه شانزدهم را در جهان کسب کرد، در سال های اخیر رشد پایداری داشته است. تورم تک رقمی شده است، سرمایه گذاری داخلی افزایش یافته است، پروژه های زیرساختی بزرگ با نرخ شگفت انگیزی محقق شده اند، و لیر ترکیه بیش از حد خود را با ارزهای اصلی حفظ کرده است.

• از سال 1922 ترکیه یک جمهوری است. مجلس بزرگ ملی تک مجلسی (Büyük Meclis) در آنکارا دارای 550 کرسی است و رئیس جمهور را انتخاب می کند.

با حقایق بیشتر در مورد ترکیه آشنا شوید.

لک لک ها

بین ماه های آوریل و سپتامبر، لک لک ها یک منظره رایج در سراسر ترکیه هستند که توقفگاهی بین محله های زمستانی پرندگان در آفریقا و زیستگاه تابستانی آنها در بالکان و اروپای مرکزی تشکیل می دهند. صدای تلق منقار آنها به همان اندازه رایج است. لک لک ها مادام العمر جفت گیری می کنند و تصور می شود حدود سی هزار جفت مولد از ترکیه بازدید می کنند و اغلب سال به سال برای پرورش جوجه های جدید به همان لانه بازمی گردند.

آنها که در باور مسیحی و اسلامی خوش شانس در نظر گرفته می شوند و در ترکی “پرندگان زائر” نامیده می شوند، به ندرت آسیب می بینند. برخی از شهرداری‌ها حتی سکوهای ویژه‌ای را برای تقویت جایگاه‌های مورد علاقه لک‌لک‌ها می‌سازند، که از دودکش و مناره گرفته تا تیرهای برق را شامل می‌شود.

 

ترک ها چه کسانی هستند؟

ترک‌های امروزی از نسل گروه‌های قبیله‌ای ترک عشایری عشایری هستند که از سیبری، چین و آسیای مرکزی سرچشمه می‌گیرند، سپس خشکی‌های آناتولی را فتح کردند و متعاقباً در مقیاس وسیع با جمعیت بسیار ناهمگون منطقه ازدواج کردند. اگرچه سوابق تاریخی می توانند آنها را به عنوان مردمی که به آسانی قابل شناسایی هستند تا قرن ششم قبل از میلاد ردیابی کنند، تنها در قرن ششم پس از میلاد آنها را برای اولین بار (توسط چینی ها) به عنوان “تو-که” یا در غرب، ترک ثبت کردند.

از حدود سال 1000 میلادی به بعد ترکها به تدریج به سمت جنوب و غرب مهاجرت کردند. زمانی که آنها به آناتولی رسیدند، که در نهایت به مرکز امپراتوری قدرتمند ترک عثمانی تبدیل شد، اکثر آنها به اسلام گرویده بودند. ترک ها هنوز پیوندهای قومیتی، زبانی و فرهنگی با مردمان ترک در آسیای مرکزی، قفقاز، شمال غرب ایران، شمال عراق، جنوب روسیه و سین کیانگ در غرب چین حفظ کرده اند.

ترکی، زبان رسمی جمهوری کنونی ترکیه، نه هندواروپایی است و نه سامی، بلکه آلتایی است، گروه زبانی که شامل ژاپنی، کره ای و مغولی و همچنین زبان های ترکی است. ترک‌های ترک هنوز می‌توانند با پسرعموهای قومی و زبانی خود در مکان‌هایی مانند آذربایجان، ترکمنستان و ازبکستان ارتباط برقرار کنند، حتی اگر قرن‌ها دوری از آنها و اصلاحات زبانی که آتاتورک در سال‌های اولیه جمهوری ترکیه ایجاد کرد، کار را دشوار کند. با این وجود، ترک‌ها امروز هنوز با قوم و خویشان ترک خود احساس می‌کنند و دولت ترکیه اولین کسی است که برای مثال، بدرفتاری چینی با اقلیت ترک اویغور خود سر و صدا می‌کند.

ارسال دیدگاه