انواع تابعیت

5 جولای 2020
0 دیدگاه

1️⃣تابعیت ذاتی

2️⃣تابعیت اکتسابی


✅تابعیت ذاتی:

🟡تابعیت ذاتی به تابعیتی گفته می شود که فرد به محض به دنیا آمدن به صورت اتوماتیک آن را کسب میکند. در کشورهای مختلف دنیا تابعیت ذاتی و یا اصلی از دو طریق به شهروندان اعطا میشود.

🔷تابعیت ذاتی عموماً مبتنی بر دو سیستم است: سیستم خون و سیستم خاک

🔸سیستم خون (Jus sanguinis):
فردی که والدین او تابعیت کشور A را دارند، او نیز تابعیت کشور A را خواهد گرفت.
تقریباً تمام کشورهای دنیا تابعیت خونی را به رسمیت می شناسند، هر چند اخیراً در بعضی از کشورهای مهاجر پذیر، محدودیت هایی را قائل شده اند.

🔹سیستم خاک (Jus soli):
فقط کسی که درون خاک کشور A متولد شده باشد، تابعیت کشور A را خواهد گرفت
در ایران ==> تابعیت به طور عمده بر سیستم خون متکی است==> کسی که از پدر ایرانی (در داخل ایران یا بیرون از ایران) متولد شود ایرانی است اگرچه مادرش غیرایرانی باشد.


✅تابعیت اکتسابی

🟠به تابعیتی گفته می شود که فرد در هنگام تولد آنرا کسب نکرده و بعداً به خاطر پدید آمدن شرایطی آن را اخذ نموده است که خود به چند دسته تقسیم می شود:

1️⃣تابعیت تحصیلی:

🔹به تابعیتی گفته می شود که در نتیجه اراده و درخواست فرد متقاضی صادر می شود. مثلا یک ایرانی در آلمان درخواست تابعیت آلمان میکند و در نهایت به او اعطا میشود.

2️⃣تابعیت تبعی:

🔸به تابعیتی گفته می شود که شخص نه به اراده خود بلکه به اراده و خواست فرد دیگری دارا می شود. مانند فرزند خوانده ای که بنابر درخواست والدین جدیدش تابعیت پدرخوانده و یا مادرخوانده ی خود را کسب می کند.

3️⃣تابعیت تحققی:

🔹به تابعیتی گفته می شود که شخص در نتیجه ازدواج کسب می کند.

4️⃣تابعیت اجباری:

🔸به تابعیتی گفته می شود که فرد بر اثر اشغال و فتح کشورش توسط کشوری دیگری و یا تقسیم شدن کشوری به کشورهای کوچکتر دیگر به اجبار کسب می کند. فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و دگر کشورهای بلوک شرق از قبیل چکسلواکی و یا یوگوسلاوی سابق را می توان از این نوع تابعیت نام برد.

5️⃣تابعیت افتخاری:

🔹به تابعیتی گفته می شود که دولت ها به صورت استثنائی به بعضی از اشخاص بسیار مهم به پاس تقدیر از خدماتی که ارائه داده اند و یا فعالیتی که داشته اند اهدا می کند.

6️⃣تابعیت تجاری:

🔸به تابعیتی گفته می شود که بعضی از دولت ها به منظور جلب سرمایه برای توسعه اقتصادی کشورشان در مقابل پرداخت مبلغ قابل توجه ای تابعیت آن کشور را اهدا می کنند.

7️⃣تابعیت مذهبی:

🔹به تابعیتی گفته میشود که فرد به دلیل تعلق داشتن به مذهبی خاصی، بلافاصله پس از ورودش به کشوری، تابعیت آن کشور را کسب می کند که می توان از آن کسب تابعیت اسرائیلی پس از پا گذاشتن بعضی مهاجرین یهودی به خاک اسرائیل نام برد.

ارسال دیدگاه