میدان هیپودروم استانبول:

میدان هیپودروم استانبول ترکیه، در اوایل قرن دوم میلادی یعنی سال ۱۹۶ بوسیله سپتیموس سوروس جهت سرگرمی مردمان آن دوره تاریخی ساخته شد. ولی این میدان دوباره در دوران امپراطوری کنستانتین اول از نوع بازسازی شد.

میدان هیپودروم

این میدان در میدان مسجد کبود واقع شده است. میدان هیپودروم، رخدادهای مملو از ترس و بیم بسیاری را در طول تاریخ به خود دیده است که از آن میان، می توان به مبارزات معروف گلادیاتورها، مسابقات اسب دوانی/ کالسکه رانی، شورش های فروان و درگیریهای خونین متعددی در طی زمان اشاره کرد.

در دوره امپراطوری بیزانس، زیر میدان هیپودروم، اسب ها، فیل ها، و شترها را نگهداری می کردند. این در حالی بود که حیوانات درنده در دوران امپراطوری رومی ها در قفس ها نگه داشته می شدند.

برای محافظت مردم از خطرات حمله احتمالی این حیوانات وحشی، گودال های بسیار عمیقی در سطح زمین صحنه نمایش ایجاد شده بود. به طریق اولی، واژه میدان هیپودروم برگرفته از دو واژه هیپوس و دروموس است که به معنای «فرار کردن» است.

برای افرادی که تمایل دارند اطلاعات بیشتری راجع به میدان هیپودروم معماری آن به دست بیاورند، می توانند به نقاشی های کشیش ا. پانوینیون مراجعه نمایند.

میدان مزبور از سه طرف جای نشستن برای تماشاچیان داشته است. سکوهای مورد نظر شامل ۳۰ تا ۴۰ پله برای نشستن تماشاچیان بوده اند. همچنین، روایتی نیز وجود دارد که ظرفیت این مکان به مراتب خیلی بالاتر از این بوده و گنجایش جای دادن صد ها هزار نفر را در خود داشته است.

میدان هیپودروم استانبول

تئودوسیوس ابلیسک

مهمترین نماد میدان هیپودروم، تئودوسیوس ابلیسک یا ستون هرمی آن است که در مصر ساخته شده است و ارتفاع آن به ۲۰ متر می رسد. این ستون را برای کشور گشایی های تتموس سوم در سال ۱۵۰۰ پیش از میلاد مسیح ساخته اند که در آن نقش نگارهای موسوم به هیروگلیف بر روی ستون نصب شده حک شده است.

معنا و مفهوم این نقوش حک شده در عصر بیزانس همچون رمزی باقی ماند طوریکه از نگاه آنان نوعی طلسم نامکشوف تلقی می گشت. تا اینکه درسال ۱۸۲۳ مراد از چنین هیلوگرافی بر دیگران گشوده شد.

کاتیسما

یک نوع خاصی از قصر که ساختمان کوچی دارد و نام کاتیسما را بر خود دارد در بخش شمالی میدان هیپودروم واقع است. این بنا دارای ۲۴ ستون است و امروزه محل قرارگیری جایی مشهور به آبخوری آلمان است.

این قصر کوچک در گذشته دستشویی عمومی، سالن غذاخوری و خوابگاهی مخصوص محافظین داشت. این قصر کارکرد خاصی داشت و در زمان هایی که کاتیسما مورد تاخت و تاز دشمن قرار می گرفت و یا مردم اعتراض می کردند، از طریق تونل مخفی که بین قصر کوچک و قصر اصلی وجود داشت خود را از مهلکه خطر نجات می دادند.

در دوران مختلف تاریخی، امپراطورهای متعددی به زیبایی میدان هیپودروم افزوده اند و آن را با سنگ های مرمرین، برنز و مجسمه های مسی که از دیار روم باستان، یونان و جاهای دیگر به این شهر آورده اند، بیش از پیش مزین نموده اند.

همچنین، در کنار مجسمه های با عظمت این میدان، پرتره های متعلق به پریکلس ( سیاستمدار بسیار موفقی در زمان خودش محسوب می شد)، آگوستوس ( اولین امپراطوری روم باستان) و لوسیماهوس ( یکی از فرمانده هان اسکندر کبیر) درمحل میدان هیپودروم پیدا شده است.

ولی خیلی از بناها ی موجود دراین مکان در جنگ سال ۱۲۰۴ میلادی و جنگ های صلیبی از بین رفته است. بطوریکه، چیز زیادی جز مجسمه های اسب برنزی و بعضی مجسمه های دیگر، اثر دیگری باقی نمانده است.