موزه پرا به انگلیسی: (Pera Museum) نمایشگاهی است بسیار دیدنی واقع در ساختمانی باستانی متعلق به قرن نوزدهم میلادی که آثار هنری گرانبهایی را با محوریت خاورگرایی و نگارگری عثمانی در معرض بازدید شیفتگان و عاشقان هنر مشرق زمین قرار داده است.

این موزه جذاب که در منطقه دیدنی و پرجاذبه بی اوغلو واقع شده، بدلیل موقعیت مکانی مطلوب خود و قرار گرفتن در نزدیکی بسیاری از جاهای دیدنی استانبول به مکانی پرگردشگر مبدل گردیده و هر ساله مورد بازدید بسیاری از گردشگرانی که بلیط هواپیما استانبول را برای تماشای زیبایی های توصیف ناپذیر این شهر خریداری می کنند، قرار گرفته است.

موزه پرا استانبول

چرا بازدید از موزه پرا پیشنهاد می شود؟

موزه پرا استانبول در بنایی تاریخی قرار دارد. همچنین موزه پرا استانبول مجموعه آثاری هنری مشتمل بر نگارگری عثمانی و کاشی و سرامیک استان کوتاهیه را در خود جای داده است.
نقاشی مربی لاک پشت که گران‌ ترین، برجسته ترین و مشهورترین شاهکار هنری تاریخ ترکیه به حساب می آید، در این موزه قرار دارد.
بهترین مکان در ترکیه برای آشنایی با نقاشی و هنر شرق شناسی در سده هفدهم میلادی است.
موزه پرا استانبول در نزدیکی بسیاری از جاذبه های گردشگری استانبول قرار گرفته است

تاریخچه موزه پرا استانبول

بنایی که امروز موزه پرا نامیده می شود، در گذشته به هتل بریستول شهرت داشت. این هتل توسط دو تن از تاجران متمول ترکیه به نام های سونا و اینان کیراک خریداری شد و پس از بازسازی و طراحی مجدد، درب های خود را در سال ۲۰۰۵ روی بازدیدکنندگان گشود. گفتنی است که آثار ارزشمند این موزه که برخی از مشهورترین شاهکارهای هنری ترکیه را در خود جای داده اند، از کلکسیون شخصی سونا و اینان کیراک به این موزه منتقل گشته و در معرض بازدید عموم قرار گرفته اند.

بخش های مختلف موزه پرا استانبول

موزه پرا از سه بخش یا نمایشگاه اصلی تشکیل شده است:

بخش آثار هنری متمرکز بر خاورگرایی:

این بخش شامل آثار هنری و نقاشی های بسیار تماشایی و جذابی است که توسط نقاشان اروپایی از سبک زندگی شرقی ها و فرهنگ عثمانی ها بجا مانده است.

بخش اوزان و مقیاس های آناتولی:

هزاران قطعه بجا مانده از ابزار اندازه گیری ساکنان آناتولی مرکزی در این بخش از موزه به نمایش گذاشته شده است.

بخش کاشی و سرامیک استان کوتاهیه:

ظریف ترین و پرنقش و نگارترین کاشی ها و سرامیک های ساخته شده در استان کوتاهیه ترکیه، استانی که هنر دست مردمانش شهرتی جهانی دارد، را در این بخش از موزه پرا نظاره گر خواهید بود
موزه پرا استانبول

بازدید از گرانترین اثر هنری ترکیه

موزه پرا نه تنها مکانی برای آشنایی با فرهنگ مشرق زمین در سده های ۱۷ تا ۱۹ میلادی محسوب می شود، بلکه برخی از مشهورترین آثار هنری کشور ترکیه را نیز در خود جای داده است.

یکی از این آثار که چون جواهری در کلکسیون موزه می درخشد، نقاشی بسیار زیبای «مربی لاک پشت» اثر عثمان حمدی بیگ است که در بخش آثار هنری متمرکز بر خاورگرایی موزه پرا به نمایش گذاشته شده است.

حمدی بیگ در این شاهکار -که یکی از گران‌قیمت ترین آثار هنری فروخته شده در دنیا به مبلغ ۳.۵ میلیون دلار به حساب می آید- اقدام بیهوده اصلاحات امپراتوری عثمانی را به کاری عبث (آموزش لاک پشت ها) تشبیه کرده است.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از موزه پرا چقدر است؟

برای بازدید از موزه پرا باید مبلغی را به عنوان ورودیه بپردازید، اما کلکسیون این موزه چنان پربار و ارزشمند است که پس از بازدید از آن، به هیچ وجه از پرداخت این مبلغ پشیمان نخواهد شد.

در مورد زمان پیشنهادی بازدید نیز باید گفت که چنانچه دوست دارید از کلیه بخش های این موزه دیدن کنید، باید زمانی حدود دو ساعت از وقت خود را به تماشای دیدنی های فراوان موزه پرا اختصاص دهید.

فصل مناسب برای بازدید از موزه پرا چه زمانی است؟

موزه پرا مکانی سرپوشیده بوده و به خوبی با تهویه مطبوع و سیستم سرمایشی و گرمایشی مناسب مجهز شده است، بنابراین در هر زمان از سال و فارغ از هر شرایط آب و هوایی می توانید از این موزه دیدن کنید و از تماشای آثار ارزشمند آن لذت ببرید.